به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانشآموزان برای ادامه تحصیل خود به سمت استفاده از فضای مجازی و همچنین شبکه «شاد» سوق داده شدند.
«شبکه شاد» و مشکلات آن
وزارت آموزش و پرورش در پی شیوع این بیماری در کشور، اعلام کرد که برای ارائه آموزشهای لازم به دانشآموزان و عقب نماندن آنها از تحصیل خود، زمینه ارائه این آموزشها را مجازی و در فضایی تحت عنوان «شبکه شاد» فراهم کرده است، «شبکه شادی» که البته مشکلات و دردسرهایی را برای دانش آموزان، معلمان و همچنین اولیای دانشآموزان به همراه خود داشته است.
یک معلم خرمآبادی با اشاره به نرم افزار و «شبکه شاد»، اظهار کرد: راهاندازی این نرم افزار و شبکه شاد، یک موضوع خوب و مطلوب است، آموزش و پرورش باید زودتر از اینها به سمت استفاده از پیام رسانهای ایرانی میرفت.
وی بیان کرد: این «شبکه شاد»، تا حدودی نیازها را برآورده میکرد، اما به دلیل اینکه با یک سراسیمگی شروع شد و تا حدودی عجله در ایجاد آن صورت گرفت، با مشکلاتی مواجه است.
«شاد» از همه پیام رسانها ضعیفتر است
این معلم خرمآبادی با اشاره به اینکه این مشکلات به مرور زمان تا حدودی کمتر شد، اما به صفر نرسیده است تا بگوییم که یک پیام رسان ایدآل است، عنوان کرد: از بین پیام رسانها، میتوان گفت که پیام رسان «شاد» از همه ضعیفتر است، اما همین که از این پیام رسان استفاده شده جای تقدیر دارد، ما هم از آن استقبال میکنیم اما باید این نرم افزار از لحاظ کیفی بهتر شود.
وی بیان کرد: بیش از ۲۰ میلیون دانشآموز و فرهنگی در این پیام رسان عضو هستند، باید به مرور زمان قدرت و سرعت آن را بیشتر کنند.
این معلم خرمآبادی با تاکید بر اینکه البته باید وضعیت اینترنت، کاربرها و… همه با هم سنجیده شوند، گفت: در زمانی مشاهده میشود که کاربرهای این پیام رسان افزایش یافته و در پی آن سرعت شبکه و اینترنت پایین میآید.
«استرس» دستاورد شبکه «شاد»!
وی اضافه کرد: اکثر دانشآموزان به دلیل اینکه در منزل هستند از اینترنت ثابت خانگی استفاده میکنند، متأسفانه اینترنت خانگی با قطع و وصلی زیادی روبرو است و این امر موجب میشود که استرس در دانشآموز زیاد شود، بارها دانشآموز تماس میگیرد که من از کلاس جا ماندهام، مباحث و مطالب را دریافت نکردهام، به طور مثال آزمونی را که در شبکه «شاد» برگزار و زمان برای آن تعیین میکنیم، وقتی که به پایان میرسد، ما باید گروه را ببندیم، اما برخی از دانشآموزان به دلیل اینکه هنوز نتوانستهاند تکالیف خود را ارسال کنند، بعد از پایان کلاس تازه این مطالب و تکالیف را از طریق «چت شخصی» برای ما ارسال میکنند.
این معلم خرمآبادی در ادامه با تاکید بر اینکه این عوامل موجب ایجاد استرس شدید در دانشآموز میشود، گفت: استرس برای دانشآموزان خیلی اذیتکننده بود.
قطع و وصل «شبکه شاد»
وی بیان کرد: به اعتقاد من که یک فرهنگی هستیم، ایجاد این «شبکه شاد» یک نقطه عطف و خوب است، اما باید از آن به عنوان آموزش تکمیلی استفاده کرد، دانشآموز باید سرکلاس باشد، ارتباط مستقیم با کلاس و دانشآموزان دیگر و خود معلم داشته باشد.
این معلم خرمآبادی اظهار کرد: من یک معلم رشتههای فنی هستم، دانشآموز باید زیر نظر معلم کارهای هنری و فنی را یاد بگیرد، امکان تشکیل کارگاه در این شبکه وجود ندارد، در زمینه کارهای عملی و دروس عملی نرم افزار کارایی چندانی ندارد.
وی کندی و قطع و وصل شدن را از معایب دیگر «شبکه شاد» عنوان کرد و گفت: این پیام رسان نسبت به سایر پیام رسانها ضعیفتر است، همچنین به لحاظ ایجاد استرس برای دانشآموز بسیار مضر است، باید دانشآموز با آسودگی خاطر در این شبکه بتواند کارها و فعالیتهای خود را انجام دهد.
سرگردانی در «شبکه شاد»
این معلم خرمآبادی با اشاره به مشکلات دیگر این پیام رسان، تصریح کرد: به عنوان مثال در گروههایی که خودم تشکیل داده بودم، ناخواسته و بدون اینکه مدیر گروه بخواهد یا انجام داده باشد، اعضایی غیر از آن کلاس، به گروه من اضافه میشد.
وی گفت: حتی دانشآموزان مدارس دیگر در گروه من عضو شده بودند، من نمیدانم چطور این اتفاق رخ میداد، مشاهده میکردم که معلمهای دیگری در گروه من حضور دارند، برخی از دانشآموزان که اصلاً مربوط به مدرسه دیگر بود در گروه من حضور داشتند، دانش آموزی در گروه من عضو بود که نمیدانم از کدام روستا یا شهرک بود که به گروه من اضافه شده بود.
نمیتوان «شبکه شاد» را روی برخی موبایلها نصب کرد
این معلم خرمآبادی همچنین به مشکل دیگر این پیامرسان اشاره کرد و گفت: من نمیدانم ورژنی که در این پیام رسان پیشبینی شده برای موبایل با اندروید چند بوده، اما این را میدانم که آن را روی موبایل خود من، همکاران و اولیا که مدل آن پایین است به سختی میتوان نصب و یا استفاده کرد.
وی عنوان کرد: ما تا خواستیم که موبایل هم تهیه کنیم، یک مرتبه اوضاع قیمت آن در بازار به شدت بالا رفت و قادر به خرید نبودیم.
این معلم خرمآبادی تاکید کرد: اگر قرار است که از این «شبکه شاد» استفاده کنیم باید زمینه لازم برای استفاده از آن مانند تهیه موبایل، اصلاح نرم افزار، افزایش سرعت اینترنت و… مدنظر قرار بگیرد.
«شبکه شادی» که موجب اختلافات خانوادگی شد!
وی با تاکید بر اینکه قدرت خرید موبایل در برخی از مناطق مانند روستاها، حاشیه شهر و محروم وجود ندارد، افزود: این امر ممکن است موجب ایجاد اختلافات خانوادگی هم شود، برخی امکان خرید موبایل را ندارند، ممکن است یک خانواده با چند دانشآموز یک گوشی موبایل داشته باشد و این در حالیست که کلاسهای آنها به طور همزمان تشکیل شود و همین امر موجب ایجاد اختلاف میشود.
ارسال فیلم و عکس آموزشی به سختی انجام میشود
یک معلم دیگر مقطع ابتدایی خرمآباد با اشاره به سه رکن مدیر، معلم و دانشآموز در «شبکه شاد»، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که پیش آمده قرار بر این شد که دانشآموزان از طریق فضای مجازی تکالیف خود را دنبال کنند.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش هم تصمیم گرفت که آموزش را از طریق «برنامه شاد» دنبال کند، این برنامه معایبی از جمله عدم احراز هویت معاونان، پایین بودن سرعت اینترنت برای انتقال مطلب درسی به خصوص در هنگام ارسال فیلم و عکس برای دانشآموزان در گروه و… دارد.
رفت و آمد چندباره به شبکه برای دریافت پیامهای جدید
این معلم خرمآبادی با تاکید بر اینکه برای ارسال فیلم و عکس آموزشی برای دانشآموزان در گروه حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان تلف میشود، گفت: همچنین پیامهای جدید در شبکه به سادگی دریافت نمیشوند، باید چند بار از برنامه شاد خارج و وارد شویم تا پیامهای جدید را دریافت کنیم، این مشکل به خصوص از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۳ ظهر به شدت وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه همچنین همه دانشآموزان به فضای مجازی دسترسی ندارند، بیان کرد: در کل میتوان گفت که فضای مجازی تقریباً برای دانشآموزان مناسب نیست، بهترین گزینه همان آموزش از طریق رسانهها مانند تلویزیون است، البته اگر این امر نیز بر اساس استانی صورت گیرد مطلوب است.
روند تحصیلی در «شبکه شاد» کند است
این معلم خرمآبادی با بیان اینکه در برنامه «شاد» معلم به خوبی به کلاس مسلط نیست و دانشآموزان هم باید قوانینی را رعایت کنند، گفت: به نظر من به عنوان یک معلم، اگر این امکان فراهم شود که کلاسها با رعایت فاصله اجتماعی، اصول و قوانین بهداشتی برگزار شود، مطلوبتر است چراکه دانشآموز به خصوص دانشآموزان پایههای ابتدایی بهتر مطالب را یاد میگیرند.
وی عنوان کرد: «برنامه شاد» فعلاً ایراداتی دارد که موجب ایجاد مشکل شده است و روند تحصیلی مجازی را به شدت کند کرده است، اگر این معایب برطرف شود شاید بتوان برای تدریس مجازی به آن تکیه کرد.
امکان حضور ۱۰۰ درصدی همه مدارس در این شبکه وجود ندارد
علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان پیش از این در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه امروز ما طولانیترین تعطیلات را در طول تاریخ آموزش و پرورش تجربه میکنیم و به واسطه شیوع ویروس کرونا با شرایط کاملاً غیرمترقبهای مواجه شده ایم، اظهار کرد: خیلی مهم است که در کنار سلامت دانش آموزان، تعلیم و تربیت آنها نیز لطمه نبیند.
وی اضافه کرد: به دنبال حاکم شدن این شرایط، برای آموزش و تعلیم دانشآموزان نیز برنامهریزی شد و در ابتدا به شکل فراگیر و ملی از طریق شبکه آموزش سیما آموزشهای لازم به بچهها ارائه شد، در استان نیز گروههای آموزشی با تشکیل جلساتی، محتوای آموزشی مورد نیاز دانشآموزان را تدوین کردند که هم به صورت الکترونیک و هم به شکل مکاتبهای و درس نامههای خودآموز تهیه شد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه در مناطقی که امکان دسترسی به اینترنت نبود درس نامههای خودآموز توزیع شد، افزود: البته معلمان و مدیران ۸۰ درصد مدارس استان از قبل در شبکههای ارتباطی با دانشآموزان و اولیای آنها در ارتباط بودند و همین موضوع کمک کرد که وقفهای در تحصیل دانشآموزان رخ ندهد.
نخعی با اشاره به اینکه خلأ موجود در این روش تدریس و آموزش این بود که امکان رصد دقیق فرایند حضور مدارس در فضای مجازی وجود نداشت و بعضاً آموزشها پراکنده بود، اظهار کرد: در این راستا ضرورت ایجاد یک شبکه قابل رصد و ایمن احساس میشد و لذا آموزش و پرورش کار گستردهای را شروع کرد و امروز شبکه اختصاصی تدریس در فضای مجازی با نام شبکه «شاد» فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی تصریح کرد: کار این شبکه به صورت عملیاتی آغاز شد و در ابتدا نیز فعالیت این شبکه با حضور مدارس ابتدایی آغاز شد، سپس فعالیت شبکه شاد در مقطع ابتدایی آغاز شده و در حال حاضر مدارس متوسطه نیز به تدریج وارد شبکه میشوند.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: در حال حاضر نیمی از مدارس لرستان در شبکه شاد حضور یافته اند.
نخعی تاکید کرد: امکان حضور ۱۰۰ درصدی همه مدارس در این شبکه وجود ندارد، اما ۷۷ تا ۸۰ درصد مدارس در ذیل شبکه شاد فعالیت میکنند و برای ۲۰ درصد دیگر مدارس نیز تدبیر و برنامهریزی دیگری شده است.
نظر شما